BAKSUS adalah sebuah badan iaitu ‘Badan Kebajikan, Sukan dan Sosial’ bagi Bahagian Pengurusan Maklumat, Kementerian Pelajaran Malaysia. Badan ini telah ditubuhkan pada tahun 1986 dan setiap staf Bahagian Pengurusan Maklumat secara automatik menjadi ahli badan ini.

Pengikut

14.10.09

Enjin-Enjin Baru BAKSUS – Anjakan paradigma kepimpinan baru.

Tanggal 13 Haribulan Oktober 2009 akan tercatat dalam sejarah Bahagian Pengurusan Maklumat yang dahulunya dikenali sebagai Bahagian Teknologi Maklumat Dan Komunikasi yang dahulunya juga dikenali sebagai Bahagian Sistem Maklumat. Satu transformasi yang timbul dari pelbagai sudut doktrinisasi telah berlaku dan telah merubah minda warga BAKSUS dalam aspek pemilihan Ahli Jawatankuasa BAKSUS dari peringkat tertinggi sehingga ke peringkat pelaksana. YDB BAKSUS dan NYDP dipilih dari kalangan warga ‘marhaen’ dimana pemilihan telah tidak mengikut tradisi iaitu YDB mestilah daripada TSUB.

Pemilihan kali ini berteraskan kepada konsep 1 Malaysia dan mesra rakyat dimana kepimpinan yang dipilih adalah yang hampir kepada warga BAKSUS. Kepimpinan baru adalah dijangka akan lebih senang didekati. Rasa segan dan malu ahli BAKSUS untuk member pandangan dan pendapat sepatutnya akan dapat diatasi sepenuhnya.

Selepas ini warga BAKSUS lebih bebas dan tanpa rasa segan silu untuk member pandangan dan pendapat. Sekiranya ini perkara ini masih tidak berlaku, ini menunjukkan warga BAKSUS itu sendiris tidak aktif dan dalam kata lain MANDOM.

Aktiviti-aktiviti sepatutnya lebih mendapat sambutan dan seribu macam kebaikan sepatutnya timbul daripada fenomena ini.

Tahniah YDP, NYDP dan AJK-AJK lantikan baru. Anda mampu untuk membuat pelbagai perubahan yang lebih baik dabn memingkatkan imej BAKSUS itu sendiri.

Kepada warga BAKSUS yang lain, bantulah AJK-AJK baru ini dalam melaksanakan amanah mereka. Kegagalan AJK BAKSUS melaksanakan aktiviti sebenarnya adalah kegagalan semua warga BAKSUS dalam member sokongan dan kerjasama serta pandangan dan pendapat yang bernas serta berwawasan.

1 comment: